足迹 Foot steps from 2008-

Friday, June 24, 2011

17区、22区夜间巡逻 Rodaan RELA di JKP zon 17 dan zon22






Ahli Majlis MPAJ Cik Lee Shok Jing (Jkp zon 17 )bersama dengan Mdm Jenifer ( Jkp zon 22) melancarkan Program Rondaan RELA pada waktu malam untuk keselamatan kawasan Pandan di kedua-dua zon tersebut dua minggu yang lalu di Dewan Pasukan RELA, Pekan Ampang.

Pasukan RELA yang bertugas adalah RELA Mukim Ampang 1.Lebih kurang 40 anggota yang bertugas biasanya mereka dibahagi kepada beberapa kumpulan apabila menjalankan tugas. Kawasan rondaan termasuk Pandan Indah, Kg Baru Ampang Tambahan, Pandan Indah Komersial, Taman Muda, Taman Seraya,Taman Putra, kawasan pasar dan tanah lapang.

Cik Lee memaklumkan bahawa program ini sebenarnya telah dijalankan selama 6 bulan yang lepas. Oleh sebab program ini telah mengurangkan kes-kes kecurian di Pandan Indah Komersial, JKP zon 22 menyertai program ini untuk meluaskan kawasan rodaan.
安邦再也第17区居委会和第22区居委会
联合安邦第一自愿服务队于日前推介第二阶段“社区夜间巡逻”计划,并得到乌鲁冷岳自愿服务队主任见证。

安邦再也市议员李书祯说,由于班丹英达工业区的盗劫案猖獗,居民损失严重,于是,安邦再也第17区居委会与安邦第一自愿服务队自2010年杪就合作,启动社区夜间巡逻,加强社区治安与罪案防范。自夜间巡逻计划实施以来,周末或假日发生的罪案投诉明显减少,亦即效果不错。

有鉴于此,安邦再也第22区居委会也闻风而至,加入社区夜间巡逻计划,扩大志愿服务队的巡逻范围,从安邦新村淡巴汉、班丹英达住宅区、轻快铁站、班丹英达工业区,增加到太子园、太子园巴刹、六福园一带住宅。

第一自愿服务队领导吴正樟说,参与此计划的服务队员人数已从原本的10余人增加到40人,每次分组出队约20人,其中不乏年轻人;他特别提醒群众,凡自愿服务队队员执行任务必定穿着完整制服。尽管如此,他说明自愿服务队仍然需要警方的后援,共同配合,才能有效的打击罪案。

考虑到我国削减汽油津贴,人们的交通费用日益增高,安邦再也市议员李书祯和张群芳个别移交一千零吉的交通津贴予参与计划的志愿服务队队员,以减轻他们的交通负担。

No comments:

Post a Comment